Dagligvarulogistik 2.0 ❤ Flexibel Fulfillment

Tillsammans med våra kunder har vi tagit fram nästa generations fulfillment av dagligvaror (FMCG). Förresten, FMCG är ett buzzword som står för ”Fast Moving Consumer Goods” och innefattar just dagligvaror. Vårt erbjudande omfattar ett toppmodernt lager där automation kombineras med aktivt användande av all data verksamheten genererar.

0.1 Hållbarhet

Vi vet att transporter påverkar vår planet negativt. Vi vill vara en aktiv part i att minska det avtryck transporter och kringliggande verksamhet har på vår miljö. Vi är ambitiösa och har under de senaste åren moderniserat våra fastigheter och ställt om mot miljövänliga transportalternativ. Vi arbetar nu aktivt med all vår data för att synliggöra miljöpåverkan för oss själva och våra kunder. Transparens skapar tydlighet och ger oss möjlighet att tillsammans förbättra oss.

0.2 Flexibilitet

Marknaden är i ständig förändring. Färre varor lagerhålls hos grossisterna och i butik, vilket ställer ökade krav på producenternas och våra kunders möjlighet till flexibel lagerhållning, kortare ledtider och en anpassningsbar tjänst. Vårt erbjudande måste vara ultraflexibelt utan att påverka kvaliteten. Samtidigt måste vi säkerställa att den ökade flexibiliteten inte tillför ökade kostnader. För att lösa detta har vi satt en helt ny struktur på plats. Den bygger på en symbios mellan robotik, manuell arbetskraft och data.

0.3 Data

Varje rörelse i logistikkedjan skapar data. All den data tar vi hand om, sammanställer och gör actiondriven. Ibland visar vi den bara rakt upp och ned för våra kunder, så att de kan ta ett informerat beslut vid rätt tillfälle. Vid andra tillfällen skapar vi algoritmer som sätter igång en aktivitet när en viss händelse inträffar. All data samlas också i en så kallad ”Data lake”. Det är ett komplett verktyg för logistikintelligens. Här kan du som kund följa en specifik transport, aggregera alla transporter på en viss sträcka, mäta leveransprecision eller skapa hållbarhetsrapporter. Datan finns där för dig att använda så att den skapar nytta i din verksamhet.


Så här fungerar det på lagret i FMCG-konceptet!

Konceptet bygger på en symbios mellan robotik, manuell arbetskraft och data. Robotiken tar hand om majoriteten av volymen medan den traditionella arbetskraften löser flexibilitet. De två strömmarna, människa och maskin, jobbar efter samma datadrivna logik och systemen kommer hela tiden att dirigera för att möjliggöra de absolut smartaste valen. All data som skapas i processerna både inom våra egna lager och i distributionsleden samlas hos oss och förmedlas till kunder, mottagare, och partners i varukedjan.

24/7

I konceptet har vi möjlighet att driva en verksamhet som kan sköta de statiska flödena 24 timmar om dygnet. När en hög automationsgrad kombineras med manuell hantering och tillvaratagande på all data skapas en symbios som möjliggör Flexibel Fulfillment. Kort och gott har vi skapat ett autonomt lager som hanterar monotona flöden helt automatiserat.

Robotisering

För oss är balansen mellan manuell hantering och robotar en framgångsfaktor till en flexibel och motståndskraftig logistik. Genom en truckflotta som består av både manuella och robotstyrda truckar ökar vi kapaciteten och effektiviteten genom hela värdekedjan. De olika truckarna kompletterar varandra genom att skapa ett sömlöst flöde av godsförflyttningar genom hela lagret. Genom att nyttja dygnets alla timmar kan vi erbjuda kortare ledtider från lagd order till leverans.

Automatisering

Automation är inte bara robotar och självgående lösningar. Vi utnyttjar även automation för att underlätta manuellt arbete oavsett var i logistikkedjan momenten befinner sig. Vår packprocess bestod tidigare av flera monotona och manuella steg vid hanteringen av pall, exempelvis som att plasta, mäta, väga och applicera etiketter. För att effektivisera processen har vi i FMCG-koncept installerat en lastbana (conveyorlösning) som hanterar vägning, mätning, scanning och applicering av etiketter automatiserat. Med hjälp av data kan vi snabbt detektera felplock eller skador med hjälp av avvikelser i vikt, som då hanteras manuellt. Allt för att säkerställa effektivitet och att rätt varor skickas ut.

FMCG Distribution

De flesta av våra kunder väljer oss som helhetsleverantör för dagligavarulogistiken. Det innebär att vi även väver ihop distributionen, såväl för ingående som utgående gods. Distributionen står både för en stor del av logistikkostnaden och är den primära utmaningen i att skapa en hållbar logistikkedja. Samtidigt kan en ineffektiv distribution vara själva orsaken till både konflikter och minskade konkurrensfördelar. Med oss ser vi till att samtliga aktörer i värdekedjan har rätt information och levererar med hållbarhet och kvalitet.

Oberoende

Vi är en av Sveriges största oberoende upphandlare av transporter. Vi samarbetar med alla etablerade aktörer på marknaden och erbjuder alla typer av transportslag. Vi designar och bygger distributionslösningar som ska vara optimala för just er. För dig innebär det att du får en lösning som är anpassad till dina behov.

Transportslag

Väg, flyg, sjö, eller varför inte tåg? Du väljer. Om du använder vårt nya fulfillmentcenter i Skillingaryd kan vi unikt erbjuda tågtransporter hela vägen in i lagret. Vi kan ta emot upp till 8 godsvagnar åt gången och kan växla ekipage flera gånger per dygn. Det ger våra kunder en fantastik möjlighet att skeppa gods från kontinenten direkt in i lagret med marknadens mest hållbara transportmedel.

Konsolidering

Att skicka lastbilar med luft är ett av de största hoten vi har mot vår planet och miljö globalt. I många fall är mottagarna av dagligvaror de samma, t ex. de stora livsmedelsbutikerna. Vi kan därmed erbjuda dig tjänsten att optimera leveranserna med fulla lastbilar, då flera av våra kunder kan dela på utrymmet. Billigare för dig och riktigt bra för vår planet!

Di Luca & Di Luca

Tillsammans med Aditro Logistics kan vi säkerställa att den goda och hälsosamma medelhavsmaten från Di Luca & Di Luca, med vårt varumärke Zeta samt ett antal agentursvarumärken, finns tillgänglig för alla våra kunder. Logistikflödet till dagligvaruhandeln ställer krav på högkvalitativ leveranssäkerhet och digitalisering, vilket vi får genom vårt samarbete.

Moa Stenkvist, Supply Chain Manager

Bild: Di Luca & Di Luca

Snacka FMCG med oss!